Helgeland Lydservice AS
  • Start
  • Tjenester
  • Om oss
  • Utstyrslister

Generelle vilkår leie og kjøp av tjenester og varer fra Helgeland Lydservice

Picture
GENERELLE VILKÅR FOR HELGELAND LYDSERVICE
Gjelder for Kjøp av Utstyr og Tjenester

Disse generelle vilkårene gjelder for alle avtaler om levering av utstyr og/eller tjenester fra Helgeland Lydservice AS (heretter kalt "Selgeren") til Kjøperen, med mindre annet er skriftlig avtalt.

1. Avtalegrunnlaget
1.1. Avtalen
Avtalen består av:
  • Disse generelle vilkårene.
  • Selgerens tilbud eller ordrebekreftelse.
  • Eventuelle særskilt skriftlig avtalte vilkår.
1.2. Prioritering
Ved motstrid mellom dokumentene gjelder de særskilt avtalte vilkårene foran ordrebekreftelsen/tilbudet, som igjen går foran disse generelle vilkårene.
1.3. Kjøper
Disse vilkårene gjelder både for forbrukerkjøp (kjøper handler hovedsakelig til privat bruk) og næringskjøp (kjøper handler i næringsvirksomhet). Ved forbrukerkjøp gjelder ufravikelige bestemmelser i forbrukerlovgivningen foran disse vilkårene.

2. Priser og Betaling
2.1. Priser
Alle priser oppgis i norske kroner (NOK). Priser i tilbud eller ordrebekreftelse er faste for det angitte oppdraget, men kan justeres ved endringer i offentlige avgifter (f.eks. MVA).
2.2. Tjenester (Timepris)
Med mindre fastpris er avtalt, faktureres tjenester (som service, installasjon, support) etter Selgerens gjeldende timepriser og satser for materiell og reise.
2.3. Betaling
Betaling skal skje til den forfallsdato som er angitt på fakturaen.
2.4. Forsinket Betaling
Ved forsinket betaling har Selgeren krav på forsinkelsesrente i henhold til lov om forsinket betaling (forsinkelsesrenteloven). Selgeren kan også kreve gebyr ved purring og inkasso i henhold til gjeldende lovverk.

3. Levering og Risiko (Utstyr)
3.1. Leveringstid
Avtalt leveringstid er veiledende med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt som bindende.
3.2. Leveringssted
Levering anses skjedd når Kjøperen eller dennes representant har overtatt utstyret.
3.3. Risikoovergang
Risikoen for utstyret går over fra Selgeren til Kjøperen når levering har funnet sted.
3.4. Forsinkelse (Utstyr)
Ved forsinkelse fra Selgerens side som ikke skyldes Kjøperen eller force majeure, har Kjøperen rett til å holde kjøpesummen tilbake inntil levering skjer. Ved vesentlig forsinkelse kan Kjøperen heve kjøpet. Erstatning for tap som følge av forsinkelse reguleres av Kjøpsloven/Forbrukerkjøpsloven.

4. Gjennomføring av Tjenester
4.1. Utførelse
Helgeland Lydservice skal utføre tjenestene med nødvendig faglig dyktighet og omsorg, og i samsvar med avtalen, lover og forskrifter.
4.2. Fremdrift
Selgeren skal tilstrebe å overholde avtalte frister. Dersom Selgeren ser at en frist kan bli brutt, skal Kjøperen varsles umiddelbart.
4.3. Kjøperens Medvirkning
Kjøperen skal sørge for nødvendig tilgang, informasjon og medvirkning for at Selgeren skal kunne utføre tjenesten. Ekstra kostnader som følge av manglende medvirkning kan faktureres Kjøperen.
4.4. Avbestilling av Tjenester
Ved avbestilling av tjenester (f.eks. avtalt installasjon eller service) etter at Selgeren har pådratt seg kostnader eller tapt inntekt, kan Selgeren kreve erstatning for sitt økonomiske tap, i henhold til Håndverkertjenesteloven.

5. Reklamasjon og Mangler (Utstyr og Tjenester)
5.1. Undersøkelsesplikt
Kjøperen bør snarest mulig, og senest innen rimelig tid etter levering/utførelse, undersøke det leverte utstyret eller den utførte tjenesten.
5.2. Reklamasjonsfrist
Melding om mangel (reklamasjon) må gis skriftlig til Selgeren innen rimelig tid etter at Kjøperen oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Reklamasjonsfristen er senest to år etter overtakelse. Dersom utstyret/tjenesten er ment å vare vesentlig lenger, er fristen fem år (gjelder for forbrukerkjøp).
5.3. Avhjelp (Retting/Omlevering)
Ved mangel har Selgeren rett og plikt til å avhjelpe mangelen gjennom retting eller omlevering (utstyr) eller utbedring (tjenester) innen rimelig tid, uten kostnad for Kjøperen. Selgeren har i utgangspunktet to avhjelpsforsøk for samme mangel.
5.4. Øvrige Misligholdsbeføyelser
Dersom mangelen ikke blir avhjulpet, kan Kjøperen ha rett til prisavslag, heving og/eller erstatning i henhold til gjeldende lovgivning.

6. Garanti
6.1. Kommersiell Garanti
I tillegg til Kjøperens lovbestemte rettigheter (reklamasjon), kan det være gitt en særskilt kommersiell garanti på utstyret fra produsenten eller Selgeren. Omfanget og varigheten av slik garanti er spesifisert i garantidokumentet. En garanti begrenser aldri Kjøperens reklamasjonsrett etter loven.

7. Angrerett (Kun Forbrukerkjøp)
7.1. Angrerett
Ved fjernsalg (f.eks. kjøp via nettbutikk) og salg utenfor Selgerens faste forretningslokaler (f.eks. hjemmebesøk) har forbrukerkjøpere 14 dagers angrerett i henhold til Angrerettloven.
7.2. Unntak fra Angrerett
Angreretten gjelder ikke for tjenester som er fullført når forbrukeren har samtykket til at levering kan begynne og har erkjent at angreretten da tapes. Angreretten gjelder heller ikke for utstyr som er spesiallaget eller tilpasset Kjøperens spesifikasjoner.

8. Tvisteløsning
8.1. Forhandlinger
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.
8.2. Klagemuligheter (Forbruker)
Dersom en tvist ikke løses i minnelighet, kan forbrukerkjøpere bringe saken inn for Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget.
8.3. Verneting
Partene aksepterer Helgeland Lydservice sitt forretningssted som rett verneting ved søksmål, med mindre ufravikelig lovgivning (som for eksempel Forbrukerkjøpsloven) bestemmer annet.

Helgeland Lydservice AS
(Tjøtta 25/10 2025)

Proudly powered by Weebly
  • Start
  • Tjenester
  • Om oss
  • Utstyrslister